• Etichetele de impact climatic sunt aplicate pe 2.500 de produse alimentare din cinci magazine Carrefour din Dubai, inclusiv la Expo City, unde se desfășoară Conferința ONU privind schimbările climatice din 2023.
Cea de-a 28-a ediție a Conferinței Națiunilor Unite privind schimbările climatice este pe cale să își deschidă porțile. În curând, aproximativ 70.000 de delegați se vor reuni la Expo City, Dubai, pentru a discuta despre criza climatică.
Potrivit unui raport recent al World Resources Institute, eforturile globale de limitare a încălzirii la 1,5˚C nu au obținut rezultatul scontat. Cu excepția creșterii vânzărilor de autoturisme electrice, progresele sunt nesemnificative pentru a respecta Acordul de la Paris.
Abordarea emisiilor din sistemul agroalimentar trebuie să facă parte din soluție, aproape o treime (31%) din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) provenite din activitatea umană – echivalentul a 16,5 miliarde de tone – fiind atribuite alimentației și agriculturii.
La nivelul consumatorilor, etichetarea ecologică poate juca un rol important în ceea ce privește transparența acreditărilor de sustenabilitate ale unui produs. În același timp, astfel de etichete pot servi ca stimulent pentru producători și comercianți cu amănuntul, care pot fi determinați astfel să reducă emisiile de CO2 și să satisfacă mai bine nevoile cumpărătorilor preocupați de emisiile de carbon.
Compania de etichetare a impactului climatic HowGood, care acordă calificative de durabilitate produselor alimentare și băuturilor din comerțul cu amănuntul, dorește să ajute consumatorii să se informeze atunci când iau decizii de cumpărare. În prezent, start-up-ul s-a asociat cu retailerul Carrefour din Dubai pentru a lansa etichete de impact climatic pentru 2 500 de produse alimentare din cinci magazine, inclusiv la COP28.
Măsurarea sustenabilității produselor alimentare
HowGood susține că a dezvoltat cea mai mare bază de date din lume privind durabilitatea ingredientelor și a produselor. Folosindu-se de cunoștințele sale privind durabilitatea a peste 33.000 de ingrediente alimentare, platforma oferă o serie de date pentru a-i ajuta pe consumatori să ia decizii mai informate.
Mai precis, HowGood oferă trei etichete. În primul rând, afișează amprenta de carbon a produsului, care este rezultatul măsurării emisiilor de gaze cu efect de seră ale unui produs, din fabrică până la raft.
În al doilea rând, HowGood oferă un rating de durabilitate. Produsele care primesc ratingul „Best” al HowGood au un impact social și de mediu mai bun decât 95% din toate produsele evaluate. Cele care au primit calificativul „Great“ sunt mai bune decât 85% dintre acestea, iar cele care au primit calificativul „Good“ sunt mai bune decât 70% dintre produse.
De asemenea, start-up-ul oferă transparență prin evidențierea atributelor de sustenabilitate ale produselor. De exemplu, dacă un produs folosește mai puțină apă decât media în fabricarea sa, acesta poate fi etichetat ca fiind „inteligent din punct de vedere al apei”, la fel și în cazul unor emisii de GES mai mici decât media – „prietenos cu clima”, o rețetă simplă cu șapte sau mai puține ingrediente – „etichetă curată”, fabricat cu ingrediente care nu depind de procesarea comercială sau industrială – „minim procesat” și/sau respectă drepturile și demnitatea lucrătorilor – „muncă echitabilă”.
Etichetarea de impact climatic poate schimba comportamentul de cumpărare?
HowGood susține că s-a dovedit deja că etichetele au contribuit la orientarea cumpărătorilor către oferte mai durabile.
În Dubai, HowGood colaborează cu SES-imagotag pentru a furniza etichete digitale pentru rafturi. Etichetele HowGood privind impactul climatic vor fi afișate în magazinele Carrefour din Mall of the Emirates, City Centre Deira, City Centre Mirdif, în terminalul 3 al Aeroportului Internațional Dubai și în magazinul de la COP28.
Vor exista trei tipuri de etichete:
• ratingurile cuprinzătoare de sustenabilitate a produselor HowGood, care iau în considerare opt parametri privind impactul social și de mediu;
• atributele HowGood, care evaluează emisiile de gaze cu efect de seră, utilizarea apei, riscul de muncă și altele;
• amprenta de carbon.
În plus, amprenta de carbon a articolelor cumpărate va fi imprimată în partea de jos a fiecărei chitanțe din magazinul COP28.
Măsura reflectă atenția sporită acordată alimentelor la Conferința privind schimbările climatice din acest an, în comparație cu anii precedenți. În timp ce anul trecut, la COP27, pentru prima dată, un pavilion a fost dedicat alimentelor, la Dubai se așteaptă ca alimentele și sistemele alimentare să se afle în centrul discuțiilor.
Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă
Citiți pe Arta Albă și: Cele 27 țări ale UE își depășesc biocapacitatea, în mare parte din cauza industriei alimentare