Proiectul „Bread Rescuers” – o inițiativă pentru reducerea risipei de pâine

• Proiectul „Bread Rescuers” („Salvatorii de pâine”) este o inițiativă condusă de Consiliul Norvegian de Cercetare ( Nofima ) pentru prevenirea și reducerea risipei de pâine.

Dacă odinioară în multe culturi aruncatul pâinii la gunoi era de neimaginat, fiind guvernat de superstiții prevestitoare de necazuri majore, timpurile moderne au schimbat complet paradigma, risipa de pâine fiind o problemă serioasă la nivelul multor state de pe mapamond în prezent.

Un sondaj efectuat în regiunea flamandă a Belgiei arăta că, pentru anul 2019, fiecare gospodărie din Olanda a aruncat circa 7,3 kg de pâine și produse de patiserie, însumând un procent de 20% din producția totală de pâine la nivel național.

Bread Rescuers

Nici Suedia nu stă mai bine în ceea ce privește risipa de pâine, aruncându-se la gunoi 80.410 tone de pâine anual, adică 8.1 kg pe cap de locuitor. Iar în perioada 2012-2022, în Marea Britaniei, 10% din pâinea comercializată de lanțul de supermarketuri Tesco a fost aruncată.

În efortul pe care îl depun tot mai multe state de a reduce această risipă alimentară, în România, în anul 2023, ROMPAN  în colaborare cu universități importante, atât din țară cât și din străinătate, a realizat proiectul  „Stop Waste to VET“.

Lucrarea, citând studiul din 2021 „Food Waste along the Food Chain in Romania: An Impact Analysis“, de  Dumitru O.M., Iorga C.S., Mustatea G. 2021, raportează că „în România, risipa alimentară în alimentația publică este de 8,63%, iar pentru consumul casnic de 6,50%. În plus, consumatorii casnici produc până la 40,78% din totalul risipei de alimente din România. În ceea ce privește nivelul de risipă de alimente pe întregul lanț alimentar, autorii au raportat valori de 3,79%, în timp ce la procesarea alimentelor au fost raportate pierderi mai mari pentru panificație (6%) și pentru industria cărnii (7%).“

Bread Rescuers

Risipa de pâine o problemă globală

La nivel mondial, se estimează că 1,3 miliarde de tone de alimente se pierd sau se irosesc în fiecare an, iar dacă risipa de alimente ar fi o țară, aceasta ar fi al treilea cel mai mare emițător de gaze cu efect de seră, după China și SUA.

Pâinea și produsele de panificație conduc în topul produselor alimentare risipite în țările occidentale, iar Norvegia este un alt exemplu de stat care se alătură eforturilor de prevenire și reducere a risipei de pâine.

Cu 300 000 de pâini irosite zilnic – reprezentând 18% din deșeurile alimentare din gospodării și 42% din sectorul de retail, situația din Norvegia reprezintă o adevărată problemă având în vedere cantitatea de pâine consumată în această țară din nordul Europei (se crede că 96% dintre consumatorii norvegieni mănâncă pâine în mod regulat) și impactul risipei alimentare asupra mediului.

Ca răspuns, un proiect condus de Consiliul Norvegian de Cercetare ( Nofima ) urmărește să dezvolte noi strategii pentru prevenirea și reducerea risipei de pâine pe tot lanțul de distribuție, de la brutării la consumatori. Ambiția sa este de a reduce la jumătate deșeurile de pâine.

Regândirea, reducerea și refolosirea deșeurilor de pâine

Proiectul de patru ani, care a demarat în noiembrie 2023, este sprijinit de alte instituții de cercetare, de organizații focusate pe deșeurile alimentare, de membri ai industriei locale de cereale și de brutării din Norvegia. În afara Scandinaviei, Central Queensland University din Australia și City University of London din Marea Britanie acționează în calitate de consilieri externi ai proiectului.

Denumit „Bread Rescuers”, proiectul își propune să regândească, să reducă și să refolosească deșeurile de pâine. Cercetătorii vor efectua o analiză a literaturii de specialitate și vor intervieva experți din industrie și părți interesate pentru a investiga modul în care acordurile de returnare duc la mai puține deșeuri. Vor fi realizate studii asupra aproximativ 30 de familii cu copii pentru a identifica „factori declanșatori și soluții” care reduc risipa de pâine.

Bread Rescuers

Pentru a reduce risipa de alimente, proiectul cercetează dacă pâinea congelată ar putea fi o strategie bună pentru a preveni risipa atât la nivelul consumatorului, cât și la nivelul comerțului cu amănuntul. Cercetătorii Nofima vor cartografia proprietățile senzoriale ale pâinii în diferite condiții de congelare și decongelare.

Pentru a investiga modul în care deșeurile de pâine ar putea fi refolosite, echipa va dezvolta și evalua soluții tehnologice care ar putea transforma surplusul de pâine în noi ingrediente și produse de panificație. De asemenea, vor fi examinate atitudinile consumatorilor și sensibilitatea la prețul pâinii „refolosite“.

Dar de ce se risipește atât de multă pâine?

Bread Rescuers

Potrivit datelor adunate până în prezent, mulți consumatori nu mănâncă bucățile finale ale unei pâini, ceea ce înseamnă că, de multe ori, o parte semnificativă din produs este aruncată la gunoi.

Un alt motiv pentru care pâinea ajunge prea devreme la coșul de gunoi este legat de percepția prospețimii. Dacă un consumator cumpără prea multă pâine la un moment dat sau uită să o mănânce cât timp o consideră încă proaspătă, este posibil ca aceasta să ajungă la coșul de gunoi. Potrivit Nofima, mulți cumpărători uită că au deja pâine acasă atunci când se află în supermarket și cumpără în plus.

Dintre toate categoriile demografice, s-a constatat că familiile cu copii risipesc cea mai multă pâine. S-a sugerat că o cantitate semnificativă de risipă de pâine în familii provine din resturile de sandvișuri rămase de la prânzurile la pachet.

Bread Rescuers

Mai mulți factori determină risipa de pâine

Cea mai mare parte a risipei de pâine (la fel ca majoritatea risipei de alimente din țările dezvoltate) are loc în casă. Dar asta nu înseamnă că risipa nu are loc și în lanțul de aprovizionare și în sectoarele de vânzare cu amănuntul. Se estimează că până la 35% din toate deșeurile de pâine au loc în aceste sectoare.

Unul dintre motivele risipei excesive de pâine în sectorul comerțului cu amănuntul se datorează acordurilor cu furnizorii: adesea, marile lanțuri de magazine alimentare pot returna pâinea nevândută furnizorilor lor, care, la rândul lor, o reciclează în furaje pentru animale, în compost sau chiar o incinerează. Potrivit Nofima, aceste acorduri nu stimulează lanțurile de magazine alimentare să reducă comenzile de produse de panificație.

Iar cercetătorii nu știu încă dacă magazinele comunică în mod activ consumatorilor faptul că faptul de a avea o selecție largă de pâine proaspătă în ofertă pe tot parcursul zilei duce la mai multă risipă de pâine.

Proiectul „Bread Rescuers“, început în noiembrie 2023, se va desfășura până la sfârșitul lunii octombrie 2027.

Bread Rescuers

Sursa articol: „Reduced bread waste through innovative business and consumer strategies“.

Articol realizat de Gabriela Dan, Redactor Arta Albă

Citiți pe Arta Albă și: Risipa de alimente – o gravă problemă ecologică

Înscriere la Newsletter

Articole similare

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Instagram

Articole recente

*Prin completarea câmpurilor ești de accord cu prelucrarea datelor cu caracter personal conform GDPR și înscrierea la Newsletter Arta Albă.