Au crescut vânzările de produse alimentare în ultimii 5 ani

  • Inovaţia și aromele noi au determinat creșterea cererii de produse de cofetărie
  • Pâinea a înregistrat o creştere mai lentă în Europa de Est
  • Produse alimentare semipreparate, în top
  • Mai puţine lactate în Europa de Vest

 

Vânzările de alimente în Europa au crescut cu 12,9% între 2012 şi 2017, după cum arată noile date prezentate de Euromonitor International.
În același timp, cheltuielile făcute de europeni pentru produse alimentare ambalate au atins 575,6 miliarde de euro în 2017, ceea ce reprezintă o rată compusă anuală de creştere (CAGR) de 2,45%.

Dar există diferenţe însemnate între Europe de Est și Europa de Vest în privinţa creşterilor vânzărilor de produse alimentare. Piețele din Europa de Est au avansat mai repede decât cele din Europa de Vest, deşi au pornit de la o bază mai scăzută. Vânzările din Europa de Est au ajuns la un nivel de 135,3 miliarde de euro, crescând cu un CAGR (rată anuală compusă de creştere) de 6,8%. În timp ce în Europa de Vest vânzarile de produse alimentare ambalate au atins 440,4 miliarde de euro, dar au înregistrat o creştere mai redusă, de numai 1,3% CAGR.

Inovaţia și aromele noi au determinat succesul produselor de cofetărie

Vânzările de produse de cofetărie au înregistrat o evoluţie puternică în Europa de Est, cu un CAGR de 7,5% şi o creștere medie de doar 1,44% în Europa de Vest. Această creştere a fost atinsă în ciuda asocierii negative a produselor de cofetărie cu un consum ridicat de zahar şi a legăturii consumului de astfel de produse cu apariţia şi dezvoltarea anumitor boli.
Potrivit analistului principal al Euromonitor, Leonardo Freitas, producătorii de dulciuri au reuşit să depăşească această provocare concentrându-se pe inovaţie, aducând „arome noi, la modă” şi susţinând această investiţie prin cheltuieli de marketing deloc de neglijat. Cu toate acestea, Freitas a declarat că mesajele transmise în spaţiul public legate de nutriţie şi sănătate vor influenţa evoluţia sectorului, în special în Europa de Vest.
„Politicile publice care îi pun în gardă pe consumatori cu privire la riscul unei diete cu conţinut ridicat de zahăr şi pledoaria pentru un consum mai moderat au avut efecte, iar controlul porţiilor (ambalaje şi formate mai mici) a devenit mai popular în regiune, ceea ce s-a reflectat în volumul vânzărilor. În ciuda acestui fapt, dulciurile din ciocolată şi băuturile calde dulci sunt încă favorite atunci când vine vorba despre produse din categoria de răsfăţ culinar, iar consumatorii continuă să cheltuiască pe această categorie” afirmă analistul.

Pâinea a înregistrat o creştere mai lentă în Europa de Est

În ciuda condiţiilor relativ favorabile oferite de pieţele ţărilor din Europa de Est, în sectorul produselor de panificaţie evoluţia creşterii vânzărilor a avut un ritm mai lent comparativ cu creşterea vânzărilor totale de produse alimentare, înregistrând un CAGR de 3,9% în această perioadă.
Joana Sokolnik, analist la Euromonitor, a declarat pentru FoodNavigator că această tendinţă poate fi parţial atribuită naturii relativ mature a sectorului de panificaţie din regiune. Cu pâinea care reprezinta 92% din piața de panificație din regiune, tendințele de consum au evoluat și ele.
„Consumul de pâine a înregistrat o dinamică negativă în ultimii cinci ani în aproape toate ţările est-europene. Pe de o parte, aceasta reflectă maturitatea acestui segment de piaţă, iar pe de altă parte, sectorul panificaţiei este influenţat și de o serie de numeroşi alţi factori, cum ar fi schimbarea obiceiurilor şi a preferinţelor zilnice. De exemplu, est-europenii se îndepărtează lent de obiceiul de a avea o felie de pâine care să însoţească aproape fiecare masă. Dezvoltarea punctelor de servire a alimentelor şi o cultură a consumului de alimente în afara gospodăriei. Toate acestea au avut de asemenea un impact.”
Nu este o veste proastă pentru companiile de panificaţie active în Europa de Est. Schimbarea tendinţelor de consum este însoțită de creşterea preferinţei consumatorilor pentru produse cu valoare adaugată care sunt disponibile la preţuri mai mari şi care pot astfel să constituie o oportunitate pentru creşterea profiturilor pentru firmele din domeniu.
„Est-europenii cumpără din ce în ce mai multe produse de panificaţie de o calitate mai bună, precum şi produse de panificaţie mai sănătoase ce oferă avantaje suplimentare din acest punct de vedere – varietăţi cu conţinut bogat de fibre ori cu ingrediente noi, cum ar fi fructele goji şi seminţele de chia. Îmbunătăţirea situaţiei economice şi consolidarea cererii pentru produse de panificaţie ce menţin starea de sănătate vor alimenta în continuare creşterea vânzărilor de produse premium, de bună calitate şi de produse care oferă beneficii pentru sănătate,” relatează analistul Joana Sokolnik.

Produse alimentare semipreparate, în top

Mâncărurile gata preparate sunt o categorie pe care Euromonitor o consider a fi în topul performerilor din Europa de Vest.
Sectorul a înregistrat o rată de creştere compusă de aproape 2% CAGR între 2012 şi 2017, vânzările crescând la 22,8 miliarde de euro în 2017. Creșterea a fost susţinută de tendinţele demografice, cum ar fi creşterea numărului de gospodării individuale. Dar a fost încurajată şi de industrie în sine, care investeşte resurse suplimentare în furnizarea unei oferte de mâncare gata preparate.

Mai puţine lactate în Europa de Vest

Sectorul produselor lactate din Europa de Est se numără printre cele mai performante categorii, cu un CAGR de 7,1% în cei cinci ani analizaţi, ritm ce a asigurat în 2017 un nivel al vânzărilor de 34,3 miliarde de euro. Această tendinţă nu se regăseşte însă şi în Europa de Vest, unde producţia de lactate a avut, în mod evident, cel mai slab ritm de creştere din industria alimentara.
Vânzările de produse lactate în Europa de Vest, deşi au totalizat 96,6 miliarde de euro, au beneficiat de un CGR de doar 0,27% în cei cinci ani analizaţi.