Tendinţe privind comportamentul consumatorilor în perioada pandemiei

Viața de zi cu zi s-a modificat profund pentru oamenii din întreaga lume. Epidemia de COVID-19 a generat noi segmente de consumatori cu caracteristici care ar fi fost de neconceput acum câteva luni.
Potrivit primei ediţii a studiului EY Future Consumer Index se conturează patru tipuri distincte de comportamente în rândul consumatorilor: „Economiseşte şi fă stocuri”, „Redu drastic”, „Păstrează-ţi calmul şi cheltuie”, sau „Hibernează şi cheltuie”.

Peste 60% dintre consumatori sunt pesimiști și privesc cu neîncredere viitorul

Cei mai mulți, 35,1%, se încadrează în segment caracterizat printr-un pesimism calculate sau „Economiseşte şi fă stocuri” cum îl numesc analiștii.
O doua categorie ca mărime este formată din segmentul „Redu drastic” (27,3%). Persoanele cuprinse în acest segment cheltuiesc mai puţin în toate categoriile de consum, deoarece pandemia are un efect mai sever asupra statutului lor profesional.
Următoarele două categorii se caracterizează printr-un comportament mai relaxat. Cei din categoria „Păstrează-ţi calmul şi cheltuie” (26,2%) nu şi-au schimbat obiceiurile de consum. Iar cei mai puțini dintre consumatori (11,4%) se înscriu în categoria „Hibernează şi cheltuie” (11,4%). Aceștia cheltuiesc cel mai mult pe toate categoriile de produse.

Caracteristicile celor patru categorii din perspectiva grupei de vârstă, a statutului familial sau profesional

Economiseşte şi fă stocuri: Acest segment este cel mai îngrijorat de viitorul familiilor lor şi de perspectivele pe termen lung. Peste o treime (36%) dintre aceştia cheltuiesc mai mult pe produse de băcănie, iar majoritatea cheltuiesc mai puţin pe îmbrăcăminte (72%) şi aproape de loc pentru produse destinate petrecerii timpului liber (85%).

Redu drastic cheltuielile: Aceşti consumatori au, în general, peste 45 de ani şi au fost cei mai afectaţi din punct de vedere profesional. Activitatea profesională a aproape un sfert dintre aceştia a fost suspendată temporar sau permanent. 78% dintre ei fac cumpărături mai rar, 64% cumpără doar produse de strictă necesitate, iar 33% consideră că marca produsului nu este importantă pentru ei în contextul actual.

Păstrează-ţi calmul şi cheltuie: Aceşti consumatori nu se consideră direct afectaţi de pandemie şi nu îşi modifică obiceiurile de cumpărare. Doar 21% dintre ei cheltuiesc mai mult pe produsele de băcănie, iar 18% cheltuiesc mai puţin.

Hibernează şi cheltuie: Cuprinşi majoritar în grupa de vârstă 18-44 de ani, aceşti consumatori sunt preocupaţi cel mai mult de impactul pandemiei. Cu toate acestea, doar 40% dintre membrii acestui segment au declarat că fac cumpărături mai rar. Şi, deşi 42% au spus că produsele pe care le cumpără s-au schimbat semnificativ, 46% au declarat că brandul este acum mai important pentru ei.

Cum vor evolua cele patru categorii după atenuarea crizei

Cele patru segmente identificate s-ar putea transforma în cinci categorii distincte odată cu atenuarea crizei, notează studiul. Concluziile raportului sugerează că, în timp, majoritatea consumatorilor din segmentul „Economiseşte şi fă stocuri” vor migra, de exemplu, către două noi segmente: „Păstrează moderaţia” şi „Extravagant prudent”.
Prin urmare, noile segmente de consumatori, detaliate în studiu, care ar putea apărea după pandemia provocată de COVID-19, ar fi: „Continuă să reduci” (13,1%), „Păstrează moderaţia” (21,7%), „Revino la normal” (31,4%), „Extravagant prudent” (24,7%) şi „Revenire spectaculoasă” (9,1%).

Cinci segmente de consumatori vor apărea după criză

 

„Revenire la normal 31% dintre consumatori cred într-o revenire la normal. Comportamentul de cumpărare rămâne neschimbat în mare măsură. Nu consideră că viața lor ar fi fost atât de afectată de pandemie. Fiind cel mai puțin îngrijorați de acest subiect când ne referim la toate categoriile analizate.

„Extravaganță ponderată” (24,7%) – persoane cu venituri medii spre mari, cu o preocupare crescută pentru sănătate. Sunt relativ optimiști în ciuda convingerii că se întrevede o recesiune globală. Vor cheltui mai mult în domenii pe care le consideră importante pentru ei.

„Păstrează moderația” (21,7%) – Cheltuind mai puțin, dar unele reduceri importante. Incearca să rămână pe propriile picioare. Sunt printre cei mai pesimiști în ceea privește viitorul.

„Continuă să reduci” (13,1%) – Persoane cu studii primare și cu cea mai ridicată rată a șomajului. Reduc la maxim cheltuielile, modificând ceee ce cumpără și modul în care cumpără.  Pandemia a reprezentat mereu o îngrijorare majoră pentru această categorie.

„Revenire spectaculoasă” (9,1%) – Sunt tineri si au job. Cheltuie mult mai mult si din toate categoriile de produse. Cu toate că viața lor zilnică a fost cel mai mult afectată de pamdemie, acum sunt cei mai optimiști.

Vor urma schimbări atitudinale

33% dintre consumatori declară că vor reevalua, în mod categoric, lucrurile pe care le preţuiesc cel mai mult ca urmare a pandemiei, în timp ce peste un sfert dintre ei sunt deja mai atenţi la ce consumă şi la impactul pe care îl are acest tip de comportament.
Timpul, abilităţile şi resursele naturale ar putea fi considerate la fel de valoroase de către consumatori, iar noţiunile tradiţionale de statut social pierd teren în favoarea binelui general şi social.