Congelatele în panificație şi patiserie – răspuns prompt la cererea consumatorului

Piața globală a produselor de panificație congelate a fost evaluată la 16 miliarde USD în 2017, se așteaptă să atingă 24 miliarde USD până în 2022 și un ritm mediu anual de creștere (CAGR) de 8 % în perioada 2018-2023
Congelarea este o metodă simplă de păstrare a prospeţimii produselor de panificaţie – patiserie pentru durate mai lungi de timp fără a afecta gustul, textura și aspectul bunurilor coapte.
Multiplele beneficii ale panificaţiei și patiseriei congelate vor stimula piaţa acestui segment în următorii ani:
confortul oferit atât pentru consumatorul cu un stil de viață agitat, aflat în căutarea unei gustări rapide de tip on-the-go, dar și pentru restaurante cu servire rapidă, magazine mici sau supermarketuri care pot oferi oricând produse proaspete și variate, ușor de preparat și servit;
prelungirea termenului de valabilitate comparativ cu produsul proaspăt a cărui atractivitate începe să scadă chiar la câteva ore după ce a fost scos din cuptor;
interesul crescut pentru gusturi noi sau mai rafinate – dezvoltarea tehnologică a deschis calea inovației în materie de echipamente, venind cu soluții performante de congelare, dar și cu noi tehnologii de preparare, în scopul de a obţine arome inedite;
prețurile accesibile;
o mai bună gestionare a stocurilor, rezolvarea îngrădirilor date de sezonalitate şi evitarea risipei de alimente.
Campaniile de informare a populaţiei privind beneficiile congelării ca formă de conservare a alimentelor subliniază în primul rând faptul că acestea îşi păstrează gustul şi calităţile nutriţionale, având totodată şi impact pozitiv asupra mediului.
Dar reglementările stricte, lipsa facilităților de congelare, canalele de distribuție deficitare în zonele rurale și semiurbane, infrastructura de transport inadecvată în regiunile slab dezvoltate, înclinația spre produsele proaspăt coapte, cu mai puțini aditivi și amelioratori, pot încetini ritmul alert de creștere a pieței congelatelor în panificație.

Europa domină piața

Europa va continua să domine piața produselor de panificație congelate, cu o cotă de piață de 36%, și se estimează că va atinge 10 miliarde USD până în 2022, cu un ritm mediu anual de creștere de 8,1% în perioada 2016 – 2022, preconizează Market Data Forecast.
În acelaşi timp, segmentul patiseriei congelate de pe piața europeană va atinge o cotă de 62,3% din volumul pieței globale de profil până în 2024, estimează Persistence Market Research. Ţări precum Germania, Marea Britanie, Franța sau Italia sunt printre cele mai importante state producătoare de astfel de produse.
Poziția de lider este datorată pe de o parte inovațiilor tehnologice, care au determinat dezvoltarea și profitabilitatea sectorului, iar pe de altă parte ponderii ridicate a populației cu venituri mari din regiune, care a impulsionat cererea de produse de panificație – patiserie congelate din gama premium.
Produsele de panificație – patiserie pentru micul dejun reprezintă un segment dominant în industria europeană. Oamenii aleg gustările rapide pentru masa de dimineață, ceea ce a favorizat cererea pentru aceste tipuri de produse. De asemenea, dezvoltarea turismului, a sectoarelor catering și fast-food oferă premisele unei creşteri promiţătoare în regiune, în perioada viitoare.
Disponibilitatea produselor congelate fără gluten va contribui şi ea la creșterea pieței, mai ales în țările dezvoltate.
Piaţa europeană este susţinută de cererea însemnată pentru produsele „congelate gata de copt”, care în 2015 reprezentau 70% din piață, precum și, într-o măsură mai mică, de cererea pentru produsele coapte „decongelate și servite“ și pentru cele „congelate nedospite”.
America de Nord se află pe poziția a doua în topul consumului de produse de panificație congelate, cu o pondere în creștere, datorită cererii pentru produse congelate parțial coapte, specifică Market Insights Reports.
Regiunea Asia-Pacific va înregistra o dinamică accentuată, cu un ritm mediu anual de 8,6% în perioada 2018-2023, datorită creș­terii economice a țărilor din acest spațiu geografic și ca urmare a influenței culturii occidentale asupra populației locale.

Croissantul este liderul! Prăjiturile congelate – ritm de creştere accelerat

Distributia pietei in functie de tipurile de produse, la nivel global

Rapoartele de specialitate prognozează că piaţa patiseriei congelate se va dezvolta într-un ritm mediu anual de până la 6% în perioada 2016-2024. Segmentul foietaje reprezintă aproximativ 60% din valoarea pieței patiseriei congelate, iar conform Persistence Market Research segmentul va domina în continuare sectorul său de piaţă. Se estimează că subsegmentul de croissante simple sau umplute va înregistra cea mai rapidă creștere dintre produsele din foietaj, datorită amplificării cererii de croissante congelate pe piețele noi și consumului mai dinamic în regiunile tradiționale. Platformele online vor reprezenta un canal de vânzare și distribuție viabil pentru acest tip de produse.
Prăjiturile congelate au o cotă de piaţă redusă, dar vor avea cel mai rapid ritm de creştere, de 8,9%, în intervalul prognozat, favorizate de avantajele conservării prin congelare cum ar fi utilizarea cu mai multă uşurinţă a aromelor exotice sau dezvoltarea unor noi tehnici de preparare.
Consumul de prăjituri și produse de patiserie congelate în regiunile dezvoltate se datorează, în mare parte, caracteristicilor lor de confort și atenției acordate produselor sănătoase și a celor de tip on-the-go (de consumat în mers) din acest segment.
Produsele de panificație congelate au cota cea mai mare de piaţă şi vor creşte în continuare în popularitate datorită ușurinței în pregătire și calităților asemănătoare produselor tradiţionale, se remarcă în studiul Mordor Intelligence.

Evolutia pietei globale a produselor de panificatie – patiserie congelate ( valoric in miliarde USD )

Restaurantele şi lanțurile de cafenele au înflorit datorită panificației congelate

Întotdeauna proaspete și gata de consum, produsele de panificație – patiserie congelate au răspuns cererii crescânde pentru produse de tip on-the-go sau oricând la îndemâna consumatorului.
La nivel mondial, segmentul catering & industrial va fi canalul de distribuţie cu cea mai rapidă creştere. Situaţia este influenţată de dezvoltarea turismului și de numărul tot mai mare de branduri de produse de panificație. Sectorul fast-food este un canal de distribuţie în plină evoluţie. A atins un volum de 350 mii tone în 2016 și va înregistra o majorare notabilă până în 2024, odată cu sporirea veniturilor populaţiei și îmbunătăţirea nivelului de trai în țările cu un ritm alert de dezvoltare. În segmentul supermarketuri/hipermarketuri valoarea pieței globale este estimată la 9 miliarde USD în anul 2024, datorită diversității de sortimente și prețurilor scăzute.

Potențial pe segmentul patiseriei premium

În România, piaţa şi consumul de alimente congelate sunt dintre cele mai reduse din Europa, deținând aproximativ 5% din piața pâinii. „Anul trecut am importat aproape 100 de mii de tone de produse de patiserie congelate, în valoare de 200 de milioane de euro, în timp ce consumul de pâine este de 1.800 de mii de tone anual”, apreciază Aurel Popescu, președintele Asociației ROMPAN.

Tendinţa ultimilor ani pe piaţa internă a panificaţiei şi patiseriei congelate a fost conversia de la produsele tradiţionale din aluat de patiserie către produsele congelate gata de coacere, păstrând trendul global privind consumul de confort şi cel pentru produse de tip on-the-go.
Piaţa de retail a produselor de patiserie congelate creşte constant în fiecare an. Potenţialul segmentului este mai mare în zona de patiserie premium, unde consumatorul îşi doreşte varietate şi calitate”, completează președintele ROMPAN.