Produse cu valoare adăugată mare

Competiția pe piață, provocarea ce aduce dezvoltare

Datorită unui cumul de factori dintre care amintesc măsurile legislative care au dus la diminuarea pieței negre (considerată una dintre problemele spinoase ale industriei în care activăm) sau creșterea consumului, ultimii ani au adus o dezvoltare a sectorului de panificație și patiserie. O dată cu ea s-a înregistrat și o com­petiție tot mai accentuată între cei prezenți în piață. Fabricile s-au dezvoltat într-un ritm alert și au ajuns să dețină capacități de producție importante, care pot satisface piața și pot chiar să creeze un excedent de produse. Dacă ne gândim la momentele în care cererea de produse venită din piață crește exponențial (Paștele sau Crăciunul), supracapacitatea de producție este indiscutabil un lucru bun, însă aceste perioade sunt urmate de cele mai multe ori de un recul al cererii și, în plus, au loc doar de câteva ori pe an. Această dezvoltare a avut bineînțeles și un revers, manifestat printr-o creștere a pretențiilor consumatorilor, lucru ce a dat bătăi de cap managerilor, punându-i în fața unor noi provocări. În același timp a început să se resimtă (în special de către unitățile de producție mici și mijlocii) presiunea marilor producători care, prin investiţiile masive, au reușit scăderea prețului de producție, obligând jucătorii din piață să se alinieze, prin efi­­cientizarea activității lor.

Modificarea strategiei de producție, o opțiune viabilă

În condițiile acestei com­petitivități crescute, resimțită în special în pa­ni­ficație, unde prețul este de multe ori la limita profitabilității, a devenit evident că producătorii trebuie să-și lărgească portofoliul cu produse care să permită o valoare adăugată mai mare. Astfel, în ultimii ani, tot mai multe brutării și-au dezvoltat secțiile de patiserie, lărgindu-și gama oferită clienților tradiționali. Pe de altă parte, și consumatorii
și-au schimbat comportamentul, începând să fie inte­resați tot mai mult de produsele gen „one bite“ sau de cele congelate și precoapte pe care le pot găsi „calde“ în special în marile lanțuri de magazine, dar nu numai. Nu trebuie ignorat faptul că, pentru a realiza astfel de produse, fluxurile de producție trebuie completate cu o serie nouă de echipamente sau că există niște costuri suplimentare (cum ar fi de exemplu cele cu congelarea) însă producătorii de echipamente oferă soluții avantajoase, iar prețul final pe care clientul acceptă să-l plătească este unul rezonabil pentru producător.

Soluții tehnice pentru vizionari

• Întorcându-ne la soluțiile producătorilor de echipamente, ne vom opri în primul rând asupra liniilor de patiserie CANOL, care atrag atenția prin sistemul modular și diversitatea de produse ce pot fi realizate. Cu o gamă de linii standard, care începe de la o lungime de 3,9 metri și se termină la 9,9 metri, producătorul oferă acestor linii o accesorizare completă care include: stație de calibrare, depozitor pentru umpluturi, unitate de umidificare, stație de decorare, stație de rulare și ghilotină pentru tăiere. Dacă ținem cont și de numeroasele accesorii care permit ob­ținerea de produse cu forme și mărimi foarte diverse, înțelegem câte posibilități de a accesa noi canale de vânzare ne oferă o astfel de linie. Realizate pentru a fi coapte imediat sau congelate pentru a putea fi păstrate timp îndelungat (sau, de ce nu, vândute chiar congelate, așa cum le vedem promovate din ce în ce mai des de marile magazine), produsele obținute cu aceste linii se pot încadra atât în gama celor de consum larg, cât și a celor premium, care se remarcă prin calitatea ingredientelor și printr-un gust desăvârșit. Pentru a compensa criza personalului operator, care-i afectează pe aproape toți operatorii din industria noastră, CANOL pune la dispoziție un sistem automat de descărcare a produselor în tavă, reducând în acest mod la minimum numărul de oameni necesar pentru funcționarea liniei.

 

• O altă soluție tehnică pentru realizarea de produse „one bite“ o reprezintă mașinile de turnat fursecuri și biscuiți de la ABM Italia. Cu o gamă ce pornește de la mașini mici, de banc, destinate laboratoarelor care doresc să le folosească numai câteva ore pe zi și până la mașini mari, care ating o viteză de aproape 40 de rânduri pe minut, ABM oferă o gamă completă de capete de dozare care include: cap pentru dozare aluaturi prin curgere, cap cu pompă pentru dozare aluaturi moi, cap pentru produse tăiate cu fir și cap pentru produse obținute prin rotirea duiurilor dozatoare. Și în acest caz, producătorul s-a adaptat provocării reprezentate de lipsa operatorilor și a oferit cli­enților săi mașini ce au nevoie de un singur om, tăvile întorcându-se automat, după umplere, la operator.
De remarcat că în gama aceluiași producător regăsim și un tip de mașină care poate lucra cu aluat fără gluten – o altă oportunitate care începe să fie din ce în ce mai interesant de a fi exploatată și pe piața românească.

• Ultimul producător asupra căruia ne vom opri este RHEON Japonia. Cu o tradiție îndelungată în producerea de echipamente care se remarcă prin fiabilitate și precizie, compania japoneză ne-a impresionat prin două din seriile sale de produse: liniile pentru specialităţi și extruderele. Prima categorie este destinată obținerii de produse din aluaturi cu hidratare foarte mare (peste 70%) și poate realiza atât produse rotunde, cât și tip filon. Beneficiind de faimosul divizor „stress free“ VX, RHEON realizează o linie flexibilă, destinată obținerii de produse cu gramaje mici și cu productivități ce pot ajun­ge până la 9000 bucăți/oră.

În ceea ce privește extruderele, acestea reprezintă unele dintre cele mai impresionante mașini folosite în industria noastră. Capabile să lucreze cu două sau chiar trei umpluturi, mașinile din gama CORNUCOPIA pot procesa până la 400 de kilograme de produs/oră. Datorită unui sistem perfecționat de RHEON, umplutura este dispusă exact în centrul produsului, precizia dozării fiind aceeași de fiecare dată.

Poate cel mai interesant aspect la acest tip de mașină este acela că ea poate gestiona atât aluaturi cu sau fără drojdie, creme și umpluturi de patiserie, dar în egală măsură și orice alte materii prime care, prin natura consistenței lor, se pot extruda (de exemplu diverse amestecuri de carne, ouă, orez…). Astfel, ea permite producătorilor să abordeze atât piața tradițională, a produselor de panificație, patiserie sau biscuiți, cât și pe cea din zona de catering, lărgind orizontul afa­cerii.

Revenind la tema centrală a acestui articol, este evident că piața de pa­nificație și patiserie se află în fața unei noi etape, plină de încercări și provocări, dar este la fel de limpede că managerii vizionari au la îndemână soluții tehnologice extraordinare pentru depășirea obstacolelor despre care am vorbit.

 Marius Costea,
Director vânzări echipamente şi linii industriale pentru panificaţie, patiserie, cofetărie