Oportunitățile viitorului de vânzare a produselor

Modificările intervenite în stilul de viață modern obligă producătorii să vină în întâmpinarea noilor cerințe cu soluții novatoare, acestea ajutându-i nu doar la dezvoltarea propriilor afaceri, ci și la menținerea pe piață. Astfel, pe lângă deschiderea de unități proprii de desfacere, se prefigurează deja, pe piața din țările dezvoltate, modalități noi de vânzare sau chiar de preparare și vânzare a produselor de panificație și patiserie, a preparatelor culinare și pizza, a produselor de cofetărie și specialităților.

Primul automat pentru vânzarea de baghete coapte pe loc 

Un brutar francez, Jean-Louis Hecht, proprietarul mai multor brutării în Paris și Hombourg-Haut (nord-estul Franței), a lansat un automat pentru vânzarea baghetei, care funcționează 24 de ore din 24. El a instalat primul automat în 2011, în fața uneia dintre brutăriile sale din Paris, care beneficiază și de magazin de desfacere. Prin această nouă modalitate de vânzare, proprietarul brutăriei propunea și promitea clienților săi, care nu puteau ajunge în timpul programului de lucru al magazinului, servirea cu pâine caldă, la orice oră din zi sau noapte.

Aventurosul brutar nu și-a propus prin această acțiune o modificare a business-ului său, ci doar a profitat de modificările pe care le-a observat în stilul de viață al francezilor, găsind astfel o modalitate de creștere a vânzărilor. Jean-Louis Hecht își avea locuința deasupra unei brutării pe care o deținea în Hombourg-Haut (sectorul Lorraine), când i-a venit ideea creării automatului pentru vânzarea pâinii. Aceasta s-a născut datorită proprietarilor de alte afaceri din zonă, care, din lipsă de timp, deseori îi băteau la ușă după închiderea magazinului, pentru obținerea pâinii pe care el o producea în brutărie. S-a gândit mult și a analizat îndelung calea de a păstra calitatea pâinii pe care o va oferi clienților prin acest nou sistem de vânzare. După multe încercări și erori, Hecht a construit automatul care transformă produsele realizate în brutăria sa, în baghete fierbinți, proaspăt coapte. Rezultatul? Numărul produselor vândute prin intermediul primului său automat montat în Paris a fost în ianuarie, luna lansării, de 1.600 baghete, ajungând în luna iulie la 4.500.

Imediat după lansarea noului automat de vânzare au apărut și criticile. Concurenții săi, temându-se că acest sistem va prinde pe piață, afirmau că, prin această modalitate, metodele tradiționale de coacere ar putea să dispară cu timpul. La vremea aceea, în ziarul „Telegraph“, se susținea ideea că „acest sistem ar putea reprezenta sfârșitul brutăriilor tradiționale“.

Foto: Jean-Louis Hecht, brutarul care a lansat primul automat pentru vânzarea de baghete coapte pe loc

Brutarul Hecht a combătut criticile, afirmând că „aceasta este brutăria viitorului“. El a mai afirmat că „acest nou sistem răspunde unei nevoi reale“. Cei care lucrează pe timp de noapte, de exemplu, pot astfel achiziționa, dimineața devreme, pâine proaspătă. „Pentru mine este o utilitate publică“. Tot Hech susținea la acea vreme: „dacă alți brutari nu-și doresc crearea și intrarea pe piețe de nișă, în viitor aceștia vor putea fi ușor eliminați de pe piață“.

Automatul de vending, similar cu un ATM, are integrată o unitate de coacere și una de frig (pentru păstrarea produselor congelate) şi conține 120 de baghete semicoapte, care se vor rumeni pe rând, de fiecare dată când se introduce o fisă de un euro. În foarte scurt timp de la plata produsului, bagheta aburindă se află în mâinile cumpărătorului. „Pâinea plasată de brutar în aparatul automat este extrasă din cuptor cu zece minute înainte de coacerea finală, aşa încât în aparat avem produse semicoapte. Aparatul automat este cel care finalizează coacerea şi ajută la vânzarea produsului“, a declarat antreprenorul parizian, care a introdus conceptul „brutăriei de mâine“.

Hecht susținea atunci că, în viitor, astfel de automate vor crește în popularitate. „E la fel cum e cu băncile; la început se duceau toți la bancă, acum folosesc ATM-urile. La fel va fi și cu pâinea: astăzi toți se duc la brutărie, mâine majoritatea se vor duce la automate“, afirma acesta.

În 2014, Hecht plasase deja 20 de astfel de automate în Franța și 4 în Rusia. Se pare că brutarul francez a avut dreptate, căci, de-a lungul anilor, automatele sale s-au înmulțit constant pe teritoriul Franței, ajungând să depășească 100 de unități. În 2016, primul automat pentru baghetă a ajuns și în San Francisco, fiind cunoscut aici ca Automatul Expres de Pâine („Bread Xpress“), denumit și Micro-Brutăria.

Automat pentru vânzarea de baghete franțuzești (Franța)

Automat pentru vânzarea de baghete franțuzești (San Francisco)

Un antreprenor francez lansează automatul pentru vânzarea de baghete franțuzești în Statele Unite ale Americii

Primul automat pentru vânzarea de cupcakes

 

 

 

 

bbbbbb Primul automat de vending (ATM) pentru cupcake, deschis 24h din 24 și 7 zile din 7, a fost montat încă din anul 2012 în Beverly Hills (SUA). Acesta a fost implementat de compania Vineet Chaplot și amplasat în fața magazinului său de desfacere, „Sprinkles Cupcakes“, asigurându-i astfel pe clienți că produsele cumpărate prin acest automat sunt preparate în fiecare dimineață, fiind proaspete în momentul achiziționării lor. De notat că prin acest sistem de vânzare pot fi oferite clienților și alte tipuri de prăjituri sau produse de patiserie, realizate de companie.

Automat pentru prepararea şi vânzarea de pizza

În 2001, trei italieni, Marco Pilati, Pierluigi Malfatti și Claudio Torghele, depuneau la Oficiul American de Patente și Mărci o cerere pentru acordarea brevetului de inovație aferent unui Aparat automat pentru producerea și vânzarea de pizza. Doi ani mai târziu primeau brevetul și peste alți șase ani automatul de pizza devenea subiectul unui articol în ziarul „New York Times“. Invenția italienilor este atât de ingenioasă și, se pare, unică în lume, încât Discovery Channel a difuzat un episod, în celebra emisiune „How is made“, prin care era prezentat modul de fabricare a acestui automat de pizza.

Unul dintre cei trei inventatori, Claudio Torghele, fost director executiv și partener la o companie de paste, explica într-un interviu că ideea i-a venit într-un centru comercial din Statele Unite, în  zona de restaurante cu servire rapidă, unde funcționau diverse tipuri de automate (vending machines). „Gândindu-mă la stilul de viață al americanilor, mi-am zis: Cum ar fi să fac un astfel de automat pentru prepararea și vânzarea pastelor? Apoi mi-am zis: Dar de ce nu, pentru pizza? Toată lumea cunoaște pizza; produsul acesta este ca un brand“, declara Claudio Torghele.

Automatul vândut sub brandul „Let’s Pizza“ a devenit tot mai cunoscut, prezența acestuia extinzându-se pe piață. În Europa, automatul este comercializat prin intermediul unui distribuitor continental din Zagreb (Croația), unde se produc materiile prime și topping-urile.

În aprilie 2018, la Timișoara, a fost instalat primul automat Let’s Pizza din țara noastră și se pare că a prins foarte bine și aici. Antreprenoarea Elena Bumbea, deținătoarea automatului, afirmă că rezultatele s-au văzut chiar de la începutul instalării acestuia: „Este primul din România. În prima seară când l-am instalat am vândut 70 de pizza“.

Ca mod de funcționare, aluatul este preparat printr-un sistem special de mixare, în 40 de secunde, apoi este transferat unei prese hidraulice care dă forma și dimensiunea blatului. Un alt dispozitiv distribuie concentric sosul de roșii, apoi se adaugă brânza și ingredientele alese de client. Pizza este coaptă într-un cuptor cu raze infraroșii, din centru spre exterior, pentru ca procesul de coacere să fie rapid. Pizza proaspăt preparată și caldă este așezată într-o cutie de carton și transferată către zona de livrare a produsului. Întreg procesul durează două minute și jumătate. Interesant este faptul că două dintre etapele preparării sunt la vederea consumatorilor, respectiv mixarea aluatului și coacerea.

Foto: Elena Bumbea, antreprenoarea care a adus primul automat de pizza în România, la Timișoara

Foto: Elena Bumbea, antreprenoarea care a adus primul automat de pizza în România, la Timișoara

În prezent, vindem aproximativ 40 de pizza pe zi, dintre care un sfert se vinde noaptea. Însă depinde foarte mult de trafic. Automatul este acoperit, astfel încât să nu avem probleme pe timpul rece. Avantajele sunt numeroase, mai ales că automatul nu are nevoie de concediu“, spune amuzată proprietara. „De asemenea, poți să «corespondezi» cu el de la distanță. Dacă există vreo eroare, poți să îi dai rapid resetare generală sau dacă, de exemplu, un client a introdus banii, dar nu a primit pizza, poate să mă sune, iar eu să comand pizza prin SMS pentru el, fără să mai fie nevoit să plătească din nou. Aparatul poate primi comenzi doar de la 3 numere de telefon, alese de mine“, adaugă Elena Bumbea.

În concluzie, automatul este capabil să prepare pizza din ingredientele disponibile, să o coacă, să încaseze banii de la clienţi şi să trimită proprietarului informații despre vânzările efectuate sau despre cât şi când trebuie realimentat cu ingrediente. Antreprenoarea a relatat pentru Arta Albă că există un astfel de automat și la Arad, iar altul urmează să fie instalat în Galați.

Trendul automatelor de vending

În prezent, trendul automatelor pentru prepararea și vânzarea diverselor produse alimentare este în creștere, viitorul aducând cu sine tot mai multe astfel de soluții rapide pentru servirea hranei cotidiene.

Câteva dintre avantajele unui automat de vending pentru produse de panificație și patiserie, preparate culinare sau alte specialități:

• Se poate amplasa în spații cu dimensiuni reduse, în locații cu trafic intens (gară, aeroport, benzinării, săli de spectacole sau concerte etc.);
• Satisface nevoile consumatorilor care sunt grăbiți, care se află în zone de tranzit sau care au soluții limitate în ceea ce privește servirea unei mese rapide în timpul nopții;
• Necesită personal redus, deoarece un singur automat poate realiza diferite activități, 24h/24h: preparare produse, coacere, vânzare, contabilitate, verificare stoc de ingre diente etc.;
• Câștigul este imediat, iar comercializarea produ­selor generează ve­­nituri mari, având valoare adăugată ridicată.

Dezavantajul acestor automate constă în faptul că nu sunt destinate consumatorilor rafinați, obișnuiți să mănânce în restaurante pre­tențioase și să ducă un trai cu mult peste medie.

Câteva exemple de astfel de automate, cunoscute pe piața de retail sub denumirea de „vending machines”, în lume:

Automat pentru vânzarea preparatelor culinare (Proiect pilot – Sengkang East, Singapore, 2017)

Automat pentru vânzarea preparatelor culinare (Aeroportul Haneda, Tokyo) 

Automat pentru vânzarea de „popiah”, o specialitate asiatică (Singapore)

Automat pentru vânzarea de cafea (Taiwan)

Automat pentru vânzarea de înghețată

Nicoleta Banu, redactor Arta Albă