Expo IBA – un univers de noi idei

IBA, liderul expozițiilor de profil din industria alimentară, se desfășoară o dată la trei ani și continuă să rămână, începând din anul 1949, locul de întâlnire al experților și operatorilor din domeniul morărit, panificație, patiserie, cofetărie și snack, restaurant și bar, hotel și catering, precum și al factorilor de decizie ai pieței de retail alimentar, din întreaga lume.
Întotdeauna o întâlnire ce se desfășoară mai rar este așteptată cu mai mult interes și are valoarea unui eveniment de mare anvergură.
IBA a devenit o platformă pentru inovații, atât în producție, cât și în comerț, oferind o privire de ansamblu asupra noutăților și tendințelor de pe piața de profil, fiind așteptată și apreciată de cele mai de succes companii, de la brutării sau cofetării artizanale, la unități de producție industrială, până la rețelele de distribuție en-gross datorită soluțiilor tehnice și tehnologice întâlnite aici.
Conform datelor organizatorilor, în cele 6 zile ale Expoziției, pe suprafața celor 12 pavilioane, au expus 1373 de producători și operatori din 57 de țări, înregistrându-se un număr de 76.800 vizitatori, din 170 de țări.

„Viitorul industriei arată bine”

IBA a stabilit standardele pentru următorii trei ani și a evidențiat tendințele actuale și viitoare ale industriei de profil, captând atenția vizitatorilor cu unul dintre subiectele principale – Digitalizarea.
Produsele digitale au fost integrate și expuse în mod profesional în majoritatea standurilor din expoziție. Atât expozanții, cât și vizitatorii văd în soluțiile și procesele digitale noi modele de afaceri și de siguranță a produselor, acestea reprezentând evoluțiile cheie și pentru acest sector. Sunt concluziile unui sondaj efectuat în cadrul expoziției IBA de către organizatori, la care au răspuns atât expozanți, cât și vizitatori. Repondenții la acest sondaj au apreciat în mod deosebit și tururile virtuale la 360° asupra viitorului domeniului, pe care doar IBA le-o oferă. Astfel, 94% dintre cei chestionați au considerat că obiectivul lor personal pentru expoziție, acela de a colecta „informații despre noile produse”, a fost pe deplin realizat.
Atmosfera plină de viață din pavilioanele expoziției s-a reflectat și în evaluarea generală a dezvoltării acestei industrii, în următoarea perioadă. „Viitorul industriei arată bine” – se remarcă într-un studiu independent, șapte din zece vizitatori IBA afirmând că situația economică se va îmbunătăți sau va rămâne la fel de bună în viitorul apropiat.

„Privește și minunează-te“ a fost motto-ul IBA 2018!

Ce este nou în industria de brutărie, cofetărie și gustări? IBA a scos în evidență toate tendințele! De la ingrediente și materii prime, noi tipuri de produse, inovații și noi tehnologii de procesare, ambalarea și siguranța alimentelor, logistică, tehnologia ventilației și a climatizării, soluții de igienizare, până la conceptul de „Shop Fittings”, (soluții de prezentare și expunere a produselor – furnituri și echipamente pentru spații de vânzare), prin cele mai de succes, mai creative și mai inovative companii producătoare.
În cadrul expoziției au fost acordate și premiile pentru cele mai inovative produse și tehnologii, fiind de asemenea evidențiate tendințele sau, altfel spus, cum va arăta industria de profil în  următorii ani.
O primă observație, pe care nu putem să o trecem cu vederea, a fost prezența numeroaselor standuri ale unor producători din China, anul acesta participând un număr mare de firme din țara cu o impresionantă creștere economică. Firmele din Turcia reprezintă deja o prezență constantă la această expoziție și putem spune că produsele prezentate, ediție de ediție, cresc din punct de vedere calitativ.
Am observat și apreciat o formulă interesantă pentru prezența Sloveniei la această expoziție, prin crearea unui stand comun, în care au expus firmele producătoare din această țară.
Din România au expus doar două firme: Matina și Eurocas.
În pavilioanele expoziției am întâlnit și vizitatori români, însă destul de puțini dacă ne raportăm la numărul mare de brutării, patiserii și cofetării din România. Rompan a organizat și anul acesta, ca de altfel la fiecare ediție, o deplasare în grup organizat, la care au participat reprezentanți ai celor mai mari companii din România. Astfel, am avut ocazia să purtăm câteva discuții generale și cu Președintele Rompan, Domnul Aurel Popescu.

Materii prime și ingrediente

Și anul acesta la IBA au fost arome îmbietoare, datorită diverselor procese de preparare și coacere din standurile expozanților.
S-au realizat numeroase demonstrații: pentru utilizarea aditivilor, a premixurilor și aromelor, a materiilor prime din sfera tendințelor utilizării produselor organice; realizarea și decorarea torturilor pentru evenimente; tendințe în cofetărie, cum ar fi de exemplu deja renumitele produse macarons…
A fost pusă în evidență importanța cunoașterii și utilizării materiilor prime și a ingredientelor de înaltă calitate!
La această ediție, vizitatorii au avut acces și la informații referitoare la produsele fără gluten (gluten-free), produsele vegane sau fără lactoză (lactosefree) și, nu în ultimul rând, la informații despre noul mod de etichetare și evidențiere a alergenilor.
Firmele producătoare de ingrediente au avut standuri impresionante, remarcându-se faptul că acestea încearcă să țină pasul cu tendințele actuale de consum, prin produse cu cât mai puțini aditivi. Gama prezentată, materii prime, premixuri și ingrediente, este impresionantă și se pare că nu prea mai este loc pe piață pentru micii producători. Concurența este acerbă între companii precum Zeelandia, Puratos, Ireks, Backaldrin…

Ruby, ciocolata roz

Noul tip de ciocolată roz, dedicat ciocolatierilor și cofetarilor, produs de Barry Callebaut Belgia, a avut propriul stand la IBA. Ciocolata obținută din boabele speciei de cacao Ruby, fără adaos de arome sau coloranți, este ultima descoperire din ultimii 80 de ani în materie și a fost lansată în 5 septembrie 2017, în cadrul unui eveniment exclusivist, la Shanghai, în China. În luna martie 2018, noul tip de ciocolată a fost lansat pe piața din Europa la Salonul Ciocolatei de la Bruxelles.

Conceptul de Snack şi Gustări to Go

IBA 2018 le-a spus bun venit și vizitatorilor din lumea preparării snack-urilor și gustărilor de tip To Go (la pachet)!
Aceste noi concepte, apărute pe piață ca urmare a urbanizării și schimbărilor în obiceiul și stilul de viață, nu se rezumă doar la produsele ambalate, destinate unei gustări rapide și sănătoase, dintre mesele principale. La acestea s-au adăugat, în ultima vreme, o mare varietate de produse: de la preparate sau gustări proaspete, chiar mâncăruri mai sofisticate și fine, până la produse congelate.
Gamei de produse destinate acestor noi concepte i se adaugă și design-ul spațiilor de servire, crearea zonelor de coacere în fața clienților (frontbaking), prepararea băuturilor calde (mașini de cafea…), precum și utilizarea diverselor tipuri de echipamente specifice – de la cuptorul cu microunde, la prăjitorul de pâine,  până la sistemele frigorifice de transport. Toate aceste soluții s-au regăsit în diverse standuri de prezentare, la IBA 2018!

Conceptul de Shop Fittings – Amenajări magazine şi spaţii de desfacere

Ceea ce ne-a atras atenția au fost standurile companiilor cu astfel de soluții de amenajări. Acestea au prezentat modalități deosebite și soluții de expunere în cele mai variate stiluri. O sărbătoare pentru ochi – așa au fost standurile lor și așa trebuie să fie spațiile de servire a produselor alimentare! Pentru că, astăzi, nu mai este suficient să oferi doar produse de calitate, la fel de important este să știi să le pui în evidență, să creezi din magazinul tău un spațiu primitor, în care să-ți facă plăcere să intri și să petreci câteva minute, savurând o cafea sau un ceai, acompaniate de un
produs proaspăt de patiserie.
Spațiul de vânzare trebuie să pună în valoare produsele, firma producătoare și brandul, fiind o carte de vizită importantă. Conceptul unui magazin sau spațiu de servire bun presupune o amenajare armonioasă, confort, încredere și să îmbie clientul să rămână aici pentru mai mult timp.

Noul trend din industria de panificaţie

Utilizarea fermenților naturali și eliminarea în totalitate a drojdiei sau utilizarea acesteia într-un procent cât mai redus s-au regăsit și însoluțiile tehnologice prezentate la IBA.
Avantajele acestei tehnologii sunt evidente, favorizând creșterea calității nutriționale a produselor de panificație și nu numai, pâinea căpătând aromă și gust mai plăcute și fiind mult mai sănătoasă.
Firmele cu viziune și experiență în această direcție au proiectat și propun pe piață, de ani buni, echipamente pentru producerea fermentului natural.
Această tehnologie se utilizează cu succes, de câțiva ani, și în brutăriile mici și medii din România, extinzându-se în ultimii doi ani și la nivel industrial.

CEPI – este una dintre companiile care au prezentat la IBA o astfel de tehnologie și care a investit în ultimii ani în dezvoltarea sistemelor de acest tip.
În standul său, Cepi a expus și soluții pentru stocarea făinii: siloz din material antistatic Trevira și siloz din panouri modulare Inox; stație de dozare materii prime cu filtru de autocurățare; sistem Big Bag; o serie întreagă de componente dezvoltate de inginerii companiei în baza experienței acumulate.
Acest producător a livrat în România numeroase instalații industriale pentru stocarea, tran sportul, dozarea făinurilor și altor tipuri de ingrediente, până în prezent fiind singurul care a montat în țara noastră instalațiile industriale pentru prepararea și dozarea fermentului natural.

SITEP – un alt producător prezent la IBA, promovează de câțiva ani tancurile pentru producerea fermentului. Pe lângă tancurile de 30 și 50 litri, existente deja în producția curentă și expuse în standul său, compania va prezenta, în următoarea perioadă, o nouă instalație cu o capacitate de 150 litri.

SIGMA, un nume binecunoscut și în România, a propus o soluție care s-a arătat a fi foarte interesantă, fiind apreciată și de câteva companii mari din România. Un braț robot care preia cuvele cu aluat, depozitându-le pe un rastel special, pentru repaos. Soluția tehnică este deosebit de atractivă pentru firmele cu proces de producție în trei faze de lucru sau pentru producătorii de panettone, în ambele cazuri procesul de repaos al aluaturilor fiind esențial și de lungă durată.

 

În materie de coacere, suedezii de la REVENT au avut un stand comun cu cehii de la KORNFEIL și, probabil, o fuziune a celor doi producători în următorii ani este de așteptat.
Dezvoltarea celor două companii, REVENT și KORNFEIL, este una dinamică, iar soluțiile tehnice oferite sunt foarte apreciate de brutarii și patiserii din întreaga lume, dovadă fiind numărul mare de vizitatori ai standului comun.
Într-adevăr, prin tot ceea ce fac și prin modul cum o fac, s-a demonstrat că Revent crede în pâine, întocmai ca în sloganul companiei – „In Bread We Trust” -, iar brutarii cred în Revent.
În a doua seară a vizitei noastre la IBA, fiind invitați de proprietarii REVENT&KORNFEIL la o cină festivă, am avut ocazia să aflăm, o dată în plus, ce anume face ca aceste companii să fie puternice. Renumele acestora constă și în numărul impresionant de colaboratori; au fost prezente peste 200 de persoane, reprezentanți ai firmelor distribuitoare ale produselor REVENT și KORNFEIL, la nivel mondial.
Cu această ocazie au fost premiate cele mai bune firme de distribuție din lume, din perioada 2015-2018, respectiv de la ultima ediție IBA.
Putem fi mulțumiți că la aceste nominalizări România a fost unul dintre premianții serii, prin reprezentantul celor două companii în țara noastră, firma Nova Pan.

Referindu-ne la alte companii performante, nu putem să nu spunem că japonezii de la MASDAC au impresionat și la această ediție, prin tehnologia avansată, produsele speciale și „fabrica” montată în stand. Totul la superlativ!

Și dacă am amintit de Japonia, nu putem trece cu vederea nici standul companiei RHEON. Aici am putut admira o mare varietate de tehnologii și linii de producție pentru realizarea unei vaste  game de produse destinate brutăriei, patiseriei, cofetăriei, dar și gastronomiei. Programul demonstrațiilor live a fost încărcat, iar liniile lor de producție au lucrat în permanență!

Un stand care s-a făcut remarcat a fost și cel al firmei ESCHER, nu doar din punct de vedere estetic ci, mai cu seamă, al soluțiilor prezentate. „Regele” standului a fost DOUBLE JACKETED BOWL, malaxorul cu peretele cuvei răcit și a cărui descărcare se realizează prin partea inferioară a cuvei. Un adevărat colos tehnologic! De fapt toate produsele ESCHER au un nivel calitativ foarte ridicat, compania italiană exportând mare parte din producție, principalele piețe de desfacere fiind America și Australia; mai bine de 85% din cifra lor de afaceri o constituie produse ce merg la export.

 

Spaniolii de la COLBAKE, care s-au desprins în urmă cu trei ani din compania Ciberpan, se pare că se simt mai liberi acum și au prezentat soluții tehnice ingenioase, îmbunătățind mult calitatea vechilor echipamente Ciberpan.

Pentru că și la această ediție firmele italiene s-au remarcat printr-o prezență extrem de numeroasă, un alt producător italian, MINIPAN, a prezentat, pe lângă multe alte tipuri de mașini automatizate pentru formarea produselor, o linie de make-up pentru panificație. Compania Minipan s-a remarcat de-a lungul anilor prin echipamente extrem de robuste și fiabile, prin soluții  tehnice novatoare și, nu în ultimul rând, printr-o seriozitate de-a dreptul germană.

Un alt stand, care a atras în permanență vizitatori, a fost cel al binecunoscutei firme canadiene Unifiller, furnizoare de soluții complete pentru dozarea și umplerea produselor, companie reprezentată pe continentul european de dinamica firmă germană, Unifiller Europe.

Remarcabilă și anul acesta a fost prezența firmelor germane, cu tradiție în industria constructoare a utilajelor din domeniul panificației, dintre care amintim: Werner & Pfleiderer, Wachtel, Fritsch, Hartmann și Miwe.
De asemenea, austriecii de la König și olandezii de la Kaak au avut o prezență pe măsura profesionalismului care i-a consacrat. Seria marilor producători de tradiție a fost completată de prezența companiilor Mecatherm Franța și Rondo Elveția.
Este extrem de dificil să scriem în doar câteva rânduri despre întreaga tehnologie prezentată de aceste companii, credem însă că sunt binecunoscute și de brutarii și patiserii din România.

Soluții de ambalare

Ambalarea joacă un rol tot mai important în susținerea calității produselor, nu doar în ceea ce privește durabilitatea și igiena alimentară. S-a demonstrat deja, prin diverse studii, că ambalajul poate „seduce” și constituie un factor important în sublinierea calității produselor. Cel mai bun produs poate să creeze o impresie pozitivă asupra consumatorilor doar dacă este ambalat în mod adecvat și atractiv.
Astfel, la IBA, soluțiile de ambalare au avut zona lor distinctă, iar interesul din partea vizitatorilor a fost pe măsura politicilor actuale de marketing.
Dacă ne referim la prezența firmelor de peste ocean, am remarcat standul concernului american Barry-Wehmiller Flexible Systems, care oferă o gamă completă de soluții de packaging, prin intermediul partenerilor lor europeni, grupul italian Hayssen Flexible Systems SRL și producătorul de mașini de ambalat flowpack, Schib Packaging SRL.

O concluzie este clară!

Tehnologiile de vârf pot crește capacitățile și standardele unităților de producție. Acest aspect a fost înțeles deja și de către o parte a producătorilor români, care manifestă interes pentru  implementarea noilor tehnologii. O dovadă în plus în acest sens este și numărul vizitatorilor români la IBA, în creștere față de anii anteriori, aspect remarcat și de reprezentanții producătorului  terman de mașini de tăiat cu ultrasunete, DÖINGHAUS – cutting and more.

Ustensile și Accesorii

Toată gama de unelte și ustensile de lucru, mai mari sau mai mici, mai simple sau mai complexe și care facilitează coacerea, formarea sau decorarea produselor, a fost bine reprezentată la IBA 2018. Fie că vorbim de tăvi, forme, covorașe sau foi pentru copt, mixere mici de banc, matrițe pentru prăjituri, cuțite, porționatoare, fie de poșuri pentru ornare sau accesorii pentru decorare, toate  acestea sunt utile în producție și ele nu puteau lipsi de la IBA. Mai exact, cam TOT ce și-ar putea dori inima de brutar și cofetar!
Una dintre tendințele actuale din cofetării este dimensiunea mai mică a produselor – monoporții sau mignon – și utilizarea pe scară largă a noilor tipuri de materiale, care au revoluționat acest sector, cum ar fi Formele din Silicon.

La IBA 2018 expozanții au prezentat ultimele inovații ale industriei: de la materiile prime la tehnologia producției, de la tendințele alimentare până la conceptele de afaceri și amenajarea  magazinelor.
În cadrul expoziției, brutarii și cofetarii, care au susținut demonstrații sau care au participat la concursuri, au arătat colegilor de breaslă și factorilor de decizie cum reușesc să-și inspire clienții și modul în care intenționează să-și desfășoare activitatea cu succes în viitor.
Mai multe informații puteți obține din site-ul oficial al IBA, unde veți găsi și îndemnul ca, pentru următoarea ediție, să vă faceți din timp rezervări, expoziția IBA fiind programată să se desfășoare la München, între 23 și 28 octombrie 2021.
IBA este un eveniment extrem de atractiv din punct de vedere profesional, iar München este un oraș minunat și merită să faceți seara o plimbare prin centru și prin Marienplaz, să vă opriți la unul dintre numeroasele restaurante, unde puteți savura ciolanul de porc cu varză, găluștele din cartofi și berea nefiltrată, sau să ascultați o fanfară care să vă îndemne la bună dispoziție și să facă  vizitarea expoziției și mai atractivă!

• Gabriela Poteraș – Director Adjunct Nova Pan