Biscuiții – Specialitatea de panificaţie cu cea mai ridicată rată de consum

Fie că este dulce sau sărat, simplu, cu umplutură sau glazurat, fie că este crocant și afânat ori dens și cremos, biscuitul este produsul accesibil, uşor de procurat şi de depozitat, apreciat la nivel mondial de toate categoriile de consumatori, pentru sațietate și aroma sa discretă. Un biscuit poate îmbogăți micul dejun, împreună cu o ceașcă de cafea, lapte sau ceai, poate fi gustarea rapidă dintre mese sau chiar o recompensă după o zi grea.
Piaţa biscuiţilor este extrem de dinamică, suprapopulată şi foarte fragmentată. Producătorii impun continuu noutăţi în domeniu, astfel că ritmul de înlocuire a produselor la raft este unul alert.

Prognozele arată că piața globală a biscuiților va avea o evoluție pozitivă, iar acest trend este dictat de mai mulți factori:
• creșterea veniturilor consumatorilor, urbanizarea și îmbunătățirea nivelului de trai în rândul populației clasei de mijloc;
• intensificarea gradului de conștientizare a consumatorilor cu privire la ingrediente și beneficiile lor pentru sănătate, ceea ce determină accentuarea interesului pentru gamele de biscuiți cu semințe, făinuri integrale;
• interesul acordat produselor alimentare inovative ca aromă, formă și gust, mai ales din partea tinerilor.

Pe de altă parte, este de așteptat ca  deficitul de forță de muncă și creșterea cotei de impozitare să tempereze dezvoltarea pieței.

În lume

La nivel global, piața biscuiților a fost evaluată la aproximativ 100 de miliarde de dolari în 2018, cu o valoare ușor mai ridicată față de anul anterior, şi este proiectată să crească cu un ritm mediu anual (CAGR) de 5%, astfel încât să ajungă la 135 de miliarde de dolari până în anul 2023, conform Insight Survey Mk. Research.
Biscuiţii dulci au acoperit trei sferturi din valoarea totală a vânzărilor pe această piață, în timp ce segmentul biscuiților săraţi s-a limitat la aproximativ 26 miliarde de dolari anul trecut, specifică studiul.
Europa a dominat piața globală a biscuiților în ceea ce privește vânzările cu amănuntul, pe parcursul anului 2018, urmată de Asia Pacific şi America de Nord. Pentru anul 2019, consumul mediu pe cap de locuitor este evaluat la 5,9 kg și se preconizează un ritm mediu anual de creștere (CAGR) de 2,2% în perioada 2019 – 2023, conform Statista.

Creșterea veniturilor po­pu­lației, interesul pentru gustări „sănătoase“, precum și exis­tența unor game ofertante și variate de produse favorizează evoluția pieței de biscuiți în Europa.

Vânzările globale de biscuiți în 2018 (miliarde USD)

Europa de Est – creştere pe categoria biscuiților dulci, ambalați

În Europa de Est se așteaptă o evoluție mult mai dinamică a acestui segment de piață, care va avea cea mai  ridicată rată medie anuală de creștere de pe continent, de 4% (CAGR în perioada 2019-2023), deși se apreciază că veniturile din segmentul biscuiți vor atinge doar 4,7 miliarde de dolari în 2019. Consumul mediu pe cap de locuitor este însă estimat la 4,3 kg în anul 2019 și, conform analiștilor Euromonitor, până în 2023, va fi similar celui din Europa de Vest, aproximativ 5,2 kg.

Sursă: Statista

O evoluție remarcabilă  s-a observat în ultimii cinci ani pe segmentul biscuiților dulci, ambalați. În timp ce consumul pe cap de locuitor, la nivel global, a crescut cu doar 100 g,  în Europa de Est acesta a avansat cu 500 g, conform Euromonitor International. Dezvoltarea impresionantă se datorează mai ales creșterilor accelerate ale volumelor înregistrate în Rusia și România. Dacă în ţara noastră evoluția pieței a fost alimentată de politicile de consum, cum ar fi reducerea TVA-ului la produsele alimentare, majorările salariale în sectorul public și nivelul salariului minim, în Rusia, creșterea a fost influențată de deprecierea monedei locale, care a determinat consumatorii să caute alternative mai ieftine de consum, cum ar fi biscuiții.

Potențial generos de creștere

În România, piața biscuiților este considerată una dintre cele mai dinamice din industria panificației, fiind segmentul cu cea mai accelerată dezvoltare, de +12,5% în perioada 2016 – 2017, conform declarațiilor ROMPAN. Pentru anul 2019, consumul mediu pe cap de locuitor se estimează la 5,9 kg/an, iar veniturile din acest segment se așteaptă să atingă  309 milioane de dolari, conform analiștilor de la Statista. Pentru perioada 2019-2023 se preconizează un ritm mediu anual de creștere a veniturilor de 1,7%.

În ceea ce priveşte categoria biscuiţilor ambalaţi, analiştii Euromonitor sunt optimiști, apreciind că în România și Bulgaria ritmul anual de creştere va depăși 3%.  Astfel consumul, încă redus, înregistrat în aceste țări, oferă un potențial generos de creștere.
Este de așteptat ca extinderea comerțului modern, vizibilitatea crescută la raft și diversificarea gamei de produse  să impulsioneze cererea, în special în România, punctează Euromonitor.

În schimb, scăderea populației va avea un impact negativ asupra creșterii pe piețele menționate.

Trenduri

Succesul jucătorilor de pe piața globală a biscuiților se va baza pe buna gestionare a echilibrului dintre lansarea de noi produse și susținerea cererii de oferte tradiționale, evidențiază Transparency Market Research. Aproape o treime din veniturile totale de pe piața globală a biscuiților dulci provine din segmentul biscuiților simpli,  însumând 25 de milioane de dolari, valoare care explică importanța acestui segment.

Interesul pentru sănătate și confort este unul dintre trendurile pe care Euromonitor International le-a evidențiat ca având un impact semnificativ în următorul deceniu în categoriile FMCG. La nivel mondial, 42% dintre repondenții sondajului efectuat de Euromonitor au raportat că urmăresc în mod regulat ceea ce mănâncă, pentru a-și gestiona greutatea şi menţine sănătatea. În cazul biscuiților dulci, consumatorii sunt atenţi la cantitatea de zahăr şi la prezența glutenului. Prin urmare, orientarea percepției consumatorilor de la alimente convenționale la o gustare hrănitoare va duce la creșterea cererii de produse naturale, cu conținut de cereale integrale, seminţe, tipuri de nuci și fructe uscate, produse organice şi cele cu eticheta „curată“.
Republica Cehă și România se bucură de cele mai promițătoare perspective pe acest segment de piaţă, fiind estimate creșteri mult mai rapide decât la categoriile de bază. Diversitatea și concurența vor impulsiona segmentul „produse sănătoase“ care este de așteptat să înflorească și să treacă de la clasicul „cu conţinut redus“ de zahăr sau grăsimi, la formule mai complexe, cum ar fi cereale străvechi, înlocuitori naturali ai zahărului și procesare redusă.

Exuberanța Milenialilor dictează produsele viitorului
Publicul tânăr este atras de trenduri inovatoare şi nonconformiste. Astfel că  ingredientele sofisticate sau luxoase stimulează papilele gustative ale Milenialilor, iar atenția le este ușor captată de aspecte exotice și arome curajoase, care le satisfac exuberanța. În consecinţă, producătorii dispuși să propună biscuiţi cu noi texturi și arome îndrăznețe vor fi pe placul consumatorilor noii generaţii.

Gama premium
Biscuiții pot fi un produs de lux. Iată o soluție prin care biscuiți premium, pregătiți în scopul de a fi dăruiți la diferite ocazii,  cum ar fi Crăciunul, Ziua Îndrăgostiților sau alte evenimente, generează noi vectori de vânzare la nivel internațional. De exemplu, o companie din Turcia oferă biscuiți premium cu diverse umpluturi, precum ciocolată neagră, ciocolată cu lapte, caramel și cafea. Biscuiții săi premium, în ambalaje de lux, sunt o încântare pentru grupurile de consumatori cu venituri mai mari.

Segmentul de vânzare cu amănuntul online îmbină în mod fericit caracteristicile produsului, ușor de stocat și transportat, cu cerințele de confort ale consumatorului modern, cum ar fi livrarea la domiciliu, generând astfel un potențial generos de creștere a businessului.

Produsele ambalate și mai ales cele în pachete cu gramaje mai reduse, de tip «on-the-go», creează noi posibilități de dezvoltare.

Soluțiile alternative de ambalare vor fi o provocare continuă pentru actorii din branșă, într-o perioadă în care sustenabilitatea a devenit o necesitate.

Cecilia Florescu, specialist marketing Nova Pan