Batoanele cu cereale – doza de energie din buzunar

O alegere tot mai des întâlnită pentru gustările rapide

Într-o lume în care suntem mereu pe fugă, tendința este de a găsi modalități prin care să ne ușurăm activitățile de zi cu zi, chiar și în ceea ce privește alimentația. Soluția ideală în acest caz pare să fie batonul cu cereale – o gustare perfectă pentru toată familia, concepută din materii prime simple și cu adaos de diferite fructe sau semințe.

Producătorii țin cont de provocările pieței, încercând astfel să facă față cât mai bine acestui trend inovator. În ritmurile frenetice impuse de actualul stil de viață, batoanele cu cereale pot satisface oricând orice gust și exigență, datorită versatilității lor.

Dincolo de aspectele de marketing prin care  rafturile din supermarket-uri și magazine specializate sunt pline cu diferite produse având ambalaje atractive și cutii colorate, batoanele din cereale sunt concepute pentru a aduce valori nutritive sănătoase, contrar multor altor gustări.

Calitatea produsului depinde în primul rând de compoziția acestuia.

Batoanele pe bază de cereale sunt alcătuite în principal din componente uscate. Ingredientele cele mai utilizate sunt: orez expandat, fulgi de ovăz, orz expandat, semințe de floarea-soarelui, semințe de dovleac, cu adaos de  fructe uscate și deshidratate (alune, fistic, migdale, nuci, zmeură, stafide, goji, afine etc.), fulgi de ciocolată… Toate aceste ingrediente trebuie să fie „legate” între ele, utilizând miere, ciocolată… produsele putând fi astfel clasificate în funcție de temperatura de prelucrare.

Batoanele pe bază de pastă de fructe sunt preparate cu un mix de ingrediente, la rece, folosind ca bază pasta de curmale, smochine, caise etc., la care se mai pot adăuga cocos, fructe uscate granulate şi altele. Avantajul producerii acestor batoane este remarcabil, deoarece prelucrarea este rapidă, de tip extrudat, ceea ce presupune  că sunt prelucrate la rece și nu este necesară răcirea înainte de porţionare.

Un alt tip de baton cu cerere pe piață este cel proteic (a nu se confunda cu batoanele dietetice sau energetice). Batoanele proteice conțin de obicei cel puțin 10 grame de proteine, iar restul compoziției este alcătuit din procente diferite de carbohidrați și lipide (mai ales uleiuri vegetale), dar și săruri minerale, vitamine și creatină.

Producătorii trebuie să se concentreze pe furnizarea de produse căutate pe piață, care să satisfacă o serie de nevoi și dorințe ale consumatorilor precum: ușurința de a le consuma oricând și în orice situație, asigurarea dozei de energie necesară zilnic, economisirea timpului prin accesibilitatea şi versatilitatea acestora.

Comportamentul consumatorului se schimbă periodic, iar producătorii sunt nevoiți să țină pasul cu tendințele. Se observă o orientare tot mai mare către consumul de produse sănătoase și către sortimente inovative. Astfel, identificăm pe piață o gamă variată de batoane: din cereale, cu un conținut scăzut de zahăr, cu adaos de fructe uscate, dietetice, energetice etc.

Comportamentul consumatorului român

Sistemele actuale de producere a batoanelor cu cereale sunt astfel concepute încât să prezinte o versatilitate maximă, permițând producătorilor să ofere produse conform tendințelor consumatorilor. Potrivit unui studiu realizat în 2016 de GfK România – institutul numărul 1 de cercetare de piaţă, românii au început să cumpere produse mai scumpe, categorie din care fac parte și cerealele pentru micul dejun sau batoanele din cereale consumate de obicei ca gustare între mese. În contextul în care salariile și pensiile au crescut, iar TVA-ul la alimente a scăzut, românii au început să cumpere mai mult. În plus, apare fenomenul de uptrading – trecerea la un produs superior din aceeași categorie. Consumatorii merg mai rar la cumpărături, dar cheltuie mai mult, ceea ce indică o oarecare relaxare a acestora la fiecare act de cumpărare.

Pe lângă preț și promoții, consumatorii sunt atenți și la informațiile de pe etichetă, devenind mult mai exigenți și selectivi. Conform datelor RetailZoom, în 2018 s-a înregistrat o creștere a vânzărilor de cereale pentru mic dejun cu 13% ca valoare și cu 7,5% ca volum. În ceea ce privește batoanele,  cele cu cereale au fost cel mai des comercializate pe piață, urmate de batoanele nutritive/energizante şi de cele cu musli și susan.

În lanțurile internaționale de retail, producătorii individuali au o cotă de piață mai mare decât mărcile proprii ale retailerilor, Nestlé fiind principalul producător individual. Cu toate acestea, ambele categorii de furnizori se susțin reciproc și consideră că dezvoltarea complementară și concomitentă ajută la fidelizarea clienților care consumă cereale și musli.

Astăzi, piața propune o gamă vastă de batoane sănătoase, gustoase și dietetice, precum batoanele cu cereale sau cu fructe, care nu reprezintă doar o gustare autentică, ci și un adevărat remediu împotriva „foamei nervoase” de la birou sau pentru a potoli pur și simplu pofta de ceva bun. Echipamentele și tehnologiile specifice industriei sprijină producerea de batoane din cereale diverse, iar contextul social actual susține această piață care este într-o continuă dezvoltare.

Segmentare în funcţie de tipul produsului

Top producători în IKA* Cota de piaţă în valoare (august 2017 – iulie 2018)

IKA (International Key Accounts)* Carrefour, Market, Cora, Metro, Mega Image, Shop&Go, Penny Market, Profi, Inmedio

Echipamente și tehnologii specifice 

În industria gustărilor rapide există o gamă variată de produse, de la cele preparate la rece (batoane pe bază de pastă de fructe) până la cele coapte (batoane pe bază de cereale) sau alte alternative care se pot consuma rapid, oriunde (grab-and-go).

Producătorii primesc provocări în mod constant de la consumatori, aceștia din urmă solicitând arome, consistență și forme diferite pentru batoanele din cereale. De aceea, producătorii ar trebui să aleagă linii de producție care să ofere fie diversitate maximă, fie volum mare de produse, fie să investească într-un mix dintre cele două.

Astfel, există pe piață echipamente cu ajutorul cărora se pot produce batoane cu diferite forme și dimensiuni şi echipamente care asigură obţinerea de sortimente cu compoziţii variate.

Pentru a asigura o productivitate eficientă, liniile de producție ar trebui să fie flexibile și polivalente pentru a face față modificărilor repetate. O astfel de tehnologie complexă oferă echipamentul Bar 2,  proiectat pentru producerea, prin dozare şi laminare, a batoanelor din fructe uscate sau a celor pe bază de cereale ori ingrediente expandate şi, prin extrudare, a batoanelor din diferite tipuri de pastă din fructe.

Echipamentul Bar 2 poate produce până la 3.500 de bucăți/oră, iar dimensiunea produsului se poate programa de către operator prin intermediul panoului de tip touch screen. Acelaşi panou operator permite gestionarea întregii maşini, inclusiv exportarea datelor referitoare la producție, arhivarea datelor și salvarea lor pe server.

Compania italiană DSC proiectează și dezvoltă mașini pentru producția de batoane de diferite tipuri: diete­tice, energe­tice, cu cereale, cu fructe uscate. Din dorința de a satisface exigențele clienților, forma produsului final poate fi personalizată în funcție de rezultatul dorit.